Kvinnor i mankläder

Efter att min första blogg råkade dö av tidsbrist (officiella orsaken) ska jag denna sommar återuppta mitt bloggande. Jag ska göra allt som står i min makt att denna blogg ska vara i liv hela sommaren och min största fiende är min lathet(den inofficiella anledningen att den förra dog).  Denna gång ska det inte handla om dryga stockholmare som tycker att allt är fräscht och äter sushi hela dagarna, utan om mitt liv i en lite sömnig småstad som är beläget så långt bort du kan komma. Jag pratar självklart om min hemstad Kiruna. Här är det inte säkert att det kommer vara en metrologisk sommar. Den sommaren kräver en medeltemperatur över 10 grader och det är inte alltid säkert att Sveriges största stad klara av det.


Vad gör man i denna stad på sommaren om det inte ens är sommar? Vad den gemene man gör,  har jag ingen aning om. De gör väl vad folk gör mest, hänger i skogen och tittar på teve. Som universitets student betyder sommarlov lika med jobb och självklart ska jag jobba. Jag har det sexiga jobbet som drifttekniker på värmeverket. I vissa kretsar ett litet hånat sysselsättning som i stort sett går ut på att glo på en dataskärm och ändra lite siffror.  


Jag har redan jobbat en vecka och jag har genomlett en ledigvecka. Jag är den stora sensationen på jobbet. Den första tjejen på år och dra i kontrollrummet. Gubbarna är snälla fast det är lite ”men inte ska du göra grovjobben”.  Man är alltid två och två i kontrollrummet. De jag jobbar med är en Tobias som är galen i Lady Gagga och hockeyspelaren Andreas. Andreas är lite av en äldre generation, inte till ålder utan till sättet. Han tror på grund ut av att jag är tjej så vet jag inte hur en pump fungerar och han gör allt i sin makt för att jag inte ska bära tunga saker. Men men jag har hela sommaren på mig att ändra hans uppfattning om mig.


Min blogg ska jag försöka ge en inblick i gubbvärlden och hur man överlever i en miljö där snacket går om bilar och vilka lagar som gäller när man bygger om tvättstugan. Ni som inte känner mig kan jag med stolthet berätta att jag knapp kan skilja mellan en Opel och Volvo och alla mina träslöjdskonstverk är sneda och vinda. Det kommer bli en lång och härlig sommar.


Trevlig läsning…


Kommentarer
Postat av: Karin

Hurra! Min favoritbloggerska skriver igen! :-D Heja heja, du ska nog få gubb-gubbarna att vädra nya horisonter.

2010-07-05 @ 19:41:17
Postat av: Ann-Mari

Spännande Ida!

Jag slänger genast in en länk :)

2010-07-06 @ 07:31:00
URL: http://rotan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0