När katterna är borta trevar råttorna på bordet

Jag har jobbat igenom min andra jobbvecka. Förra veckan var det natt som gäller. Det var min första nattvecka någonsin och efter några kallsvetts nätter och några zombie dagar hade jag lyckas vända på dygnet, nästan lite för bra. Det som var nytt denna vecka var att de ordinarie skulle åka till Tromsö för studiebesök eller en suparresa. Det beror på vem man frågade. På grund av att jag bara hade jobbat en och en halv vecka innan ordinarie for iväg, fick jag ynnesten att jobba med Jens, en annan av sommarvikarierna fast han hade jobbat från mitten av april. Han är en förespråkare för piratpartiet och han på fullaste allvar började förhöra mig om hur panna fungerade. På grund av att vi tog värme från LK så fanns det inget så mycket att göra på jobbet.  För att jag och Jens inte skulle klösa ögonen ut varande, av tristess, tittade vi på film. En film som han hade tagit med sig. Jag minns inte namnet och det är synd, för då kunde jag varna alla läsare från att se den. I det stora hela handlade den om en speltestare som älskade att vara hög och som blev kär i den nya tjejen på jobbet. Där fanns den asociala spelskaparen som trodde han levde i Matrix och en hög apa som spöade upp folk.

När röken var som tätast och apan var i full färd med att än en gång slå någon på käften, slog det mig ”Hur hamnade jag här? Och vet folk om att jag är här?” Jag har inte blivit högfärdig som antar att alla vet att det är en tjej på bygget nu utan jag tror snarare att några pinsamma situationer kan undvikas.

 

Första passet på denna nattvecka blev jag överlycklig när jag kom till jobbet. Det var någon som hade att upp en skylt till dammarnas omklädningsrum. Inte bara en utan två skyltar som det stod samma sak på. Hög av lycka dansade jag in till omklädningsrummet och jag insåg kläderna jag hade beställt hade kommit. Jag skuttade vidare och berättade stolt vad som hade hänt för Tobbe. Han kollade lite konstigt på mig och sa ”aha” . Han fattade inte det stora med en liten skylt till ett omklädningsrum, ett rum som används mer av män än kvinnor. Första gången jag skulle byta om mötes jag av Linda Bengtsins oljuva stämma. I bastun ligger en man och diggar loss. Han blev förvånad av min närvaro men han var snäll och lämnade mig i fred. 

 

Det mest pinsamma hände i veckan. Alla omklädningsrum ligger längs en korridor och det är endast det kvinnliga rummet som har sin dörr stäng. Lite sen som vanligt, rusade jag in och råkade titta över axeln. Där står en medelåldersman utan en trådbit på kroppen. Inte ens en handduk fanns så långt ögat kunde nå. Han stelnade till och jag gick med raska steg till mitt omklädningsrum och självklart stänge jag dörren bakom mig.


Kommentarer
Postat av: Ann-Mari

En positiv sak när man jobbar natt, måste ju vara att det är ljust ute oavsett tid på dygnet.

Det borde alltså vara hyfsat lätt att vända på dygnet...

Sen på vintern är det ju alltid mörkt liksom...

Jobbar alla natt i Kiruna???

2010-07-06 @ 07:42:39
URL: http://rotan.nu

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0